ورود سفینه فضایی Akatsuki به مدار ونوس

ورود سفینه فضایی Akatsuki به مدار ونوس

کاوش در فضا به ندرت با شانس دوم مواجه می‌شود، اما آژانس فضایی ژاپن (JAXA) امروز با شانس دوم بزرگی روبه‌رو شد. این آژانس تایید کرد که سفینه فضایی Akatsuki آن با موفقیت وارد مدار ونوس در دومین تلاش خود شده است. اولین تلاش این سفینه در هفتم دسامبر 2010 صورت گرفت که خرابی موتور این سیفینه فضایی را به مدار خورشید بازگرداند.

این سفینه بدون سرنشین با موفقیت احتراقی در تراسترهای سیستم کنترل واکنش کمکی (RSC) خود در ساعت 23:51GMT تحت کنترل اتمی به مدت 20 دقیقه ایجاد کرد. این مانور از سوی مرکز اعماق فضای ژاپن و ایستگاه‌های شبکه فضایی کانبرا مدیریت می‌شد. پس از تکمیل عملیات احتراق، Akatsuki وارد موقعیت جدید برای اجرای دومین مانور طبق دستورات زمین شد.

مدارگرد ونوس Akatsuki یا پروژه‌ی Planet-C از مرکز فضایی Tanegashima ژاپن در تاریخ 21 می 2010 از روی موشک H-IIA 202 برخاست. این سفینه‌ی فضایی با هدف مطالعه‌ی اتمسفر ونوس و برآورد وضعیت‌های آن، مجهز به سه دوربین اینفرارد، یک تصویرگر ماورابنفش، یک دوربین روشنایی و یک اوسیلاتور فوق ثابت برای مشاهدات رادیویی است.

مانور امروز به دلیل اتفاقات رخ داده برای Akatsuki طی مانور اول نیاز بوده است. در مانور اول در طول مرحله‌ی احتراق، ارتباطات طبق انتظار قطع شد. با این حال این سفینه فضایی موفق به تماس مجدد طبق برنامه‌ریزی نشد و واحد کنترل ماموریت بعدها متوجه‌ی وضعیت ایمن این سفینه شد.

ارتباط با سفینه نشان داد که موتور تترااکسید هیدرازین/نتیروژن آن سه دقیقه زودتر خاموش شد به این ترتیب Akatsuki وارد مدار خورشید مرکزی شد. مهندسان بعدها به این نتیجه رسیدند که مشکل به وجود آمده در سوپاپ هلیوم معیوب موجب ورود اکسیدکننده‌ی زیاد به محفظه‌ی احتراق موتور شده است. و این عمل باعث گرم شدن بیش از حد سریع موتور و آسیب به آن می‌شود.

برای ادامه‌ی ماموریت، JAXA سفینه فضایی را در حالت بیکاری قرار داده و برنامه‌ای برای استفاده از هشت تراستر RCS برای تغییر مسیر Akatsuki و ارسال آن به مسیری به سمت ونوس طراحی کرد. این برنامه جواب داد.

JAXA اعلام کرد دو روز آینده را صرف تعیین پارامترهای مدار جدید قبل از شروع مشاهدات سیاره‌ای خواهد کرد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع : gizmag


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, | 22:43 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز